DISEDIAKAN
OLEH
AIN SHUKIRAH BT RAZLAN (02DAT16F1041)
NURSYUHADA BT MUSA (02DAT16F1011)
UMMI NADIA BT ROSLAN (02DAT161143)
SITI NOOR ADILAH BT FAUZI (02DAT16F1103)
AZYAN SYAMIMI BT AZMAN (02DAT16F1077)
FARID BIN MOKHTAR (02DAT16F1105)
AZYAN SYAMIMI BT AZMAN (02DAT16F1077)
FARID BIN MOKHTAR (02DAT16F1105)
DISEDIAKAN
UNTUK
PUAN WAHIDAH BINTI MAT
SAID
ISI KANDUNGAN
1.0Pengenalan
2.0Pemberian ganjaran
1.0Pengenalan
2.0Pemberian ganjaran
Ø Pengertian
Ø Faktor
Ø Tujuan
Ø Contoh
ganjaraan
3.0Motivasi Dalam Pekerjaan
4.0Meningkatkan Motivasi Pekerjaan
5.0Merancang Motivasi Pekerjaan
6.0Kesimpulan
3.0Motivasi Dalam Pekerjaan
4.0Meningkatkan Motivasi Pekerjaan
5.0Merancang Motivasi Pekerjaan
6.0Kesimpulan
4.0 7.0Penghargaan
8.0Rujukan
88
8.0Rujukan
88
1.0 PENGENALAN
Pemberian ganjaran merupakan aspek paling penting dalam dunia pekerjaan.
Ganjaran juga dapat mempengaruhi motivasi pekerja dan sekaligus meningkatkan
produktiviti organisasi. Sesebuah organisasi harus mengetahui betapa pentingnya
ganjaran itu dalam mempengaruhi kualiti dan produktiviti.
Organisasi menawarkan pelbagai bentuk ganjaran bagi menrik minat ramai
pekerjan serta mengekalkan pekerja yang diterima itu dalam organisasi. Ganjaran
yang menarik dapat mempengaruhi motivasi kerana pemberian ganjaran yang
sewajarnya dan berpatutan menyebabkan mereka merasakan sumbangan mereka kepada
organisasi dihargai dan bersedia menunaikan tanggungjawab serta memberi hasil
tugas yang baik.
Ganjaran terbahagi kepada dua iaitu ganjaran kewangan yang diberi secara
langsung kepada pekerja sendiri seperti gaji atau upah, bonus, elaun dan
pampasan. Manakala ganjaran bukan berbentuk kewangan ialah perubatan percuma,
cuti, kenaikan pangkat dan pengangkutan.
Faktor ganjaran menjadi aset yang terpenting dalam memotivasikan pekerja
tidak dinyatakan berpendapat bahawa gaji yang diberikan adalah motivasi yang
strategik kepada pekerja dan bukan hanya merangkumi gaji malah
ganjaran-ganjaran lain diantaranya bonus, cuti, elaun dan pengangkutan.
Walaupun pelbagai faktor lain yang menyumbang kejayaan organisasi. Namun
pemberian ganjaran akan menjadi faktor yang penting boleh membawa kepada
kepuasan kerja dan meningkatkan motivasi di samping produktiviti pekerja itu
sendiri.
Oleh itu, organisasi mewujudkan organisasi harus mewujudkan sistem
ganjaran yang efektif dan fleksibel bagi memotivasikan tingkahlaku pekerja dan
mempercayai bahawa pekerja mempunyai keperluan, nilai matlamat dan jangkaan
yang berbeza terhadap ganjaran yang ditawarkan.
2.0 PEMBERIAN GANJARAN
Ø EKTRINSIK –
ganjaran kewangan seperti kenaikan upah dan bonus.
Ø INSTRINSIK –
ganjaran penghargaan seperti surat pujian dan sijil pekerja cemerlang.
Oleh itu, seseorang pengurus harus mengambil peluang dengan sebaik
mungkin untuk menyediakan ganjaran instrinsik kepada pekerjanya. Dalam
hal ini seseorang pengurus tidak boleh bersifat kedekut untuk tidak memberikan
pujian dan penghargaan yang sepatutnya kepada pekerjanya yang berprestasi
cemerlang.Menurut Muhammad
Abdul Rauf (1994), pembayaran upah, gaji dan yang berkaitan sewajarnya
dilakukan mengikut apa-apa yang dipersetujui oleh kedua belah pihak.
Pembayaran tersebut perlu dilakukan secara tepat mengikut waktu bekerja
dan jumlah hari bekerja. Ganjaran sewajarnya patut diberikan kepada
kakitangan yang melakukan usaha dan pencapaian luar biasa sebagai memberikan
pengukuhan dan motivasi kepada yang terlibat dan menjadi contoh kepada
kakitangan yang lain.
PENGERTIAN GANJARAN
Ø Seperti yang telah kita ketahui pengertian
ganjaran ialah imbalan.
Ø Segala sesuatu yang telah kita
lakukan pada akhirnya pasti akan menghasilkan sebuah ganjaran yang baik mahupun
buruk sesuai dengan apa yang telah dilakukan.
Ø Sehingga ganjaran
dalam organisai merupakan suatu imbalan yang diberikan oleh organisasi kepada
pekerja kerana sudah bekerja atau menyumbangkan tenaganya kepada suatu
organisasi.
Ø Dan juga merupakan
sesuatu yang dikehendaki dan dihargai oleh pekerja kerana ia merupakan satu
pengakuan.
|
FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI NILAI
GANJARAN
1.
Besar atau kecilnya ganjaran atau gaji yang diberikan.
2.
Prestasi, dimana apabila pegawai arau anggira suatu organisasi mempunyai
prestasi yang bagus maka ganjaran yang diberikan akan lebih baik.
3.
Pengalaman, apabila pegawai atau anggota organisasi mempunyai pengalaman
kerja ataupun berpengalaman dalam berorganisasi maka ganjaran pun akan lebih
baik.
4. Potensi
yang dimiliki oleh pegawai ataupun anggota organisasi, potensi boleh mempengaruhi cara pegawai
yang bergabung dalam suatu organisasi dalam bekerja ataupun menyelesaikan
tugasnya serta dalam memecahkan suatu masalah, sehingga tujuan organisasi boleh
tercapai.
TUJUAN GANJARAN
Ø Untuk memberikan
motivasi pada setiap pekerja yang bergabung atau bekerja pada suatu organisasi
ataupun suatu perniagaan.
Ø Para pekerja dapat
lebih termotivasi untuk melakukan tugas-tugasnya dengan lebih baik dan efisien
dmei mendapatkan ganjaran yang setimpal atas segala jerih payah yang mereka
lakukan.
Ø Sehingga tujuan
suatu organisasi dapat tercapai dengan efektif dan efisien.
Ø Tugas-tugas dalam
suatu organisasi itu perlu adanya suatu bahagian sumber daya manusia yang
merupakan bahagian penting dalam suatu system ganjaran organisasi.
Ø Dapat mempengaruhi
sikap dan kepuasan serta prestasi kerja.
Ø Membantu organisasi
memperoleh pekerja yang baik dalam menyelesaikan tugas pekerjaanya.
Ø Mendorong pekerja
berusaha mencapai prestasi kerja yang diinginkan.
Ø Mempertahankan
pekerja dalam organisasi.
CONTOH-CONTOH GANJARAN
1) Berbentuk kewangan
-Biasanya ia diberi dalam bentuk kenaikan gaji, bonus, program
keuntungan bersama dan komisen
*Kenaikan gaji
·
Di dalam syarikat-syarikat kecil di mana tidak ada system gaji yang tetap.
·
Majikan mudah untuk memberi ganjaran kepada mereka yang cemerlang
dalam
tugas pada bila-bila masa.
*Bonus dan program
keuntungan bersama
·
Bonus boleh diberi berdasarkan tahap pencapaian individu atau kumpulan.
Ia adalah sejumlah wang yang diberi secara langsai apabila prestasi luar biasa
ditunjukkan.
**Ganjaran dalam bidang pendidikan
·
Di dalam system pendidikan para pendidik diberi pilihan untuk mengambil
samada pencen atau KWSP. Bgi mereka yang memilih pencen, mana-mana pekerja yang
menunggalkan profesion mereka sebelum tempoh pencen yang di tetapkan, tidak
akan mendapat pencen mereka sama sekali.
2) Bukan berbentuk kewangan
*Anugerah
pencapaiaan
·
Anugerah pekerja cemerlang atau anugerah pekerja harapan misalnya boleh
diberikan.
·
Anugerah tersebut boleh diberikan dalam bentuk saguhati atau hadiah
kenang-kenangan.
**Perubatan
percuma
·
Mendapat rawatan percuma di klinik swasta
***Surat
penghargaan
·
Pujian sama ada berbentuk tulisan atau lisan samaada secara persendirian
atau hadapan umum merupakan satu cara untuk menggambarkan rasa besar hati
terhadap pekerja.
****Pencen
hilang keupayaan bekerja (PERKESO)
·
Memberi pampas an apabila berlakunya sesuatu kemalangan, kematian,
hilang keupayaan bekerja dan cedera apabila menjalankan tugas.
·
Para pekerja yang berpendapatan kurang daripada RM2000 sahaja layak
menerima pampasan ini.
·
Sumbangan pekerja adalah 0.5% daripada gaji bulanan dan 1.25% adalah
sumbangan majikan.
3.0 MOTIVASI DALAM PEKERJAAN
Motivasi Pekerjaan adalah sangat penting bagi anda yang ingin bertahan
di karier tertentu, untuk mengembangkan karier, bahkan untuk mencapai jenjang
karier tertinggi. Tanpa motivasi kerja adalah tidak mungkin anda mendapatkan
prestasi kerja yang tinggi yang akan berimbas pada kemajuan karier anda.
Orang-orang yang berjaya dalam
karier adalah mereka yang memiliki motivasi kerja. Jika seseorang yang memiliki
keterampilan begitu menarik, ertinya dia memiliki motivasi tinggi untuk
menguasai keterampilan itu. Jika seseorang yang mampu menyelesaikan pekerjaan dengan
baik dan cepat, ertinya dia memiliki motivasi kerja yang tinggi. Termasuk
mereka yang selalu disiplin bekerja, kerana motivasi kerjanya yang luar biasa.
4.0 MENINGKATKAN MOTIVASI PEKERJA
Beberapa perkara perlu dilakukan ;
1.
Pastikan sistem dan prosedur kerja berkesan dan senang difahami. Contoh:
Semua pekerja termasuk pekerja baru perlu diberitahu sejelas-jelasnya mengenai
tugas-tugas yang harus dibuat dan prosedur untuk melakukannya.
2.
Sistem insentif perlu dihubungkaitkan dengan prestasi pekerja.
3.
Pastikan keberkesanan saluran komunikasi (perhubungan). Setiap pengurus
dan penyelia perlu dilatih menggunakan cara efektif dalam perhubungan dengan
pekerja bawahan agar dapat membantu mewujudkan suasana harmoni di dalam
pekerjaan.
4.
Buat perancangan program latihan dan pembangunan pekerja yang tepat,
mencukupi dan secara menyeluruh. Kenalpasti objektif-objektif latihan dan
pembangunan yang perlu dicapai. Pekerja yang mahir dalam menjalankan tugasnya
akan menjadi lebih bermotivasi.
5. Pastikan gaya dan
cara kepimpinan di dalam organisasi dan budaya korporat dapat membantu
meningkatkan motivasi pekerja.
6.
Tangani masalah peribadi pekerja mengikut cara yang telah diterima
sebagai efektif.
Walau bagaimanapun, latar belakang
pekerja, keperibadian, falsafah hidupnya dan sebagainya boleh menghalang
pekerja berkenaan untuk memperbaiki prestasinya.
5.0 MERANCANG MOTIVASI PEKERJA
Terdapat teori bahawa pekerja
(manusia) sebenarnya tidak minat untuk bekerja dan cuba mengelakkan menjalankan
tugas jika keadaan mengizinkan. Pekerja ini harus diberi arahan setiap kali dan
diselia dengan ketat. Terdapat juga teori di mana pekerja dipercayai sebagai
bersedia melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya. Pekerja ini tidak perlu
diarah atau dipaksa membuat tugasnya. Adalah dipercayai bahawa pekerja di dalam
golongan kedua akan berkerja dengan lebih kuat lagi jika diberi insentif yang
berpatutan.
Apakah yang boleh memberi motivasi
kepada pekerja-pekerja agar lebih komited menjalankan tugas dan tanggungjawab
mereka?
Beberapa orang pakar di dalam
motivasi pekerja telah memajukan teori-teori motivasi seperti yang dinyatakan
di bawah ;
1.Abraham Maslow
Hierarki Keperluan
Di dalam penulisannya yang
diterbitkan pada tahun 1943, Abraham Maslow memajukan cadangannya di bawah
tajuk "A Theory of Human Motivation"
Mengikut teori tersebut, terdapat
lima (5) peringkat keperluan manusia (pekerja).
Ia dipercayai boleh meningkatkan
motivasi pekerja.
Bermula dengan peringkat yang rendah
sekali, peringkat berkenaan adalah:
- Keperluan Fisiologi. Inilah keperluan asas
manusia seperti makanan, tidur dan tempat kediaman. Sekiranya salah satu
daripada keperluan ini tidak dipenuhi, ia akan mempengaruhi arah fokus
pekerja semasa menjalankan sesuatu tugas.
- Keperluan Keselamatan. Termasuk di dalam
keperluan ini adalah keselamatan peribadi, keselamatan kewangan, kesihatan
dan tidak akan menjadi mangsa penyalahgunaan kuasa.
- Keperluan Sosial. Inilah keperluan manusia
untuk dicintai dan merasai perasaan "kekitaan". Semua pekerja
perlu merasai bahawa mereka diperlukan dan mempunyai peranan tersendiri di
dalam organisasi. Jika dipenuhi, perasaan ketegangan dan tekanan
("stress") di kalangan pekerja dapat dielakkan atau dikurangkan.
- Keperluan Kehormatan Diri
("Esteem"). Keperluan ini ada kaitan dengan keperluan pekerja
untuk dihormati dan diberi peluang menghormati orang lain. Beri mereka
tugas yang boleh memberi mereka peluang untuk memberi sumbangan. Ini akan
meningkatkan "penghormatan diri" (self-esteem.)
- Keperluan Berkembang Diri. Keperluan ini
berkaitan dengan keperluan untuk mencapai cita-cita diri sendiri mengikut
potensi seseorang manusia (pekerja). Mengkit Maslow keperluan untuk
berkembang diri dapat memberi motivasi yang berkekalan. Termasuk di dalam
keperluan ini ialah peluang untuk menggunakan kreativiti, kebolehan
menyelasaian masalah-masalah dan mengalami aktiviti yang bermoral.
Keperluan dari peringkat kedua hingga peringkat kelima adalah keperluan
"psychological."Tidak mudah untuk merancang mana satu keperluan
dijadikan sebagai tumpuan seseorang pekerja. Di samping itu, kesemua
keperluan itu tidak boleh dipenuhi pada masa yang sama.
2. Teori
"Expectancy" oleh Vroom
Vroom mencadangkan motivasi
berasaskan kepada ekspektasi. Berbanding dengan teori-teori oleh Maslow dan
Herzberg, Teori yang diwujudkan oleh Vroom:
- dapat menangani perbezaan
- memberi tumpuan kepada masa sekarang dan masa
akan datang, manakala teori Maslow dan Herzberg memberi tumpuan kepada
yang telahpun berlalu
- mengaitkan tingkahlaku (behavior) dengan
matlamat
- mengaitkan motivasi pekerja dengan kemahiran
3. Teori
Ekuiti Motivasi Kerja oleh John Stacy Adam
(John Stacy Adam's Equity Theory)
Berasaskan kepada teori ini, sekira
majikan tidak bersikap adil terhadap seseorang pekerja, ini akan mempengaruhi
tingkahlaku pekerja itu.
Mereka akan merasai tidak selesa dan
daripada itu akan kehilangan minat dan daya untuk menjalankan tugas-tugas
mereka.
4. Teori Menyediakan Matlamat oleh Edwin Locke
(Goal-Setting Theory by Edwin A.
Locke
Pada pertengahan tahun 1960, Locke
telah bermula mengkaji perkara ini. Beliau telah mengambil apa yang ditulis
oleh Aristotle mengenai kejadian tertentu dan apakah mengakibatnya pada tahap
yang terakhir (Aristotle's form of final causality.)
Dari kajiannya mengenai matlamat
peningkatan prestasi, Locke telah mengemukakan pandangan-pandangannya bahawa:
- adalah sukar untuk mencapai matlamat-matlamat
itu
- matlamat yang senang dicapai mengakibatkan
tahap pencapaian yang rendah
- matlamat yang samar tidak dapat memperbaiki
tahap prestasi
- matlamat boleh dijadikan lebih spesifik
melalui pengukuran atau penyenaraian
Kelemahan-kelemahan teori ini
termasuklah:
- matlamat pekerja mungkin tidak sejajar dengan
objektif organisasi dan mungkin bertentangan mengakibatkan prestasi yang
tidak memuaskan
- penyediaan matlamat tugas-tugas yang kompleks
mungkin menjejaskan prestasi. Banyak masa dan tenaga digunakan untuk
mencapai matlamat-matlamat dan bukan untuk menjalankan tugas-tugas yang
berkenaan
5.Teori Pengurusan
Scientifik oleh Frederick Taylor
(Frederick Taylor's Scientific
Management Theory)
Mengikut Taylor cara saintifik, kerja
boleh dilalukan dan dipermudahkan.
Terdapat empat (4) prinsip, iaitu:
- Menjalankan kajian saintifik ke atas
tugas-tugas
- Menggunakan cara saintifik dalam pemilihan,
latihan dan pembangunan setiap pekerja
- Mempastikan semua pekerja turut menggunakan
cara di bawah sistem saintifik yang diwujudkan dan dilaksanakan
- Mengagihkan tugas sama rata di antara
pengurus-pengurus dan pekerja-pekerja
Cara ini dapat meningkatkan produktiviti.Walau bagaimanapun, ia juga
meningkatan kebosanan dalam menjalankan tugas. Ia dapat menjadikan pekerja
seperti mesin yang mana tidak akan mendatangkan kesan yang baik.Anda dapat bantuan daripada teori-teori
motivasi ini untuk merancang bagaimana meningkatkan motivasi pekerja anda.Semasa
melakukan perancangan meningkatkan motivasi pekerja, perlu diingatkan bahawa
kepimpinan, budaya organisasi, pasukan pengurusan dan alam sekitar sama ada di
dalam organisasi atau di luar perlu diambilkira.Pengetahuan mengenai
teori-teori motivasi pekerja memberi penghayatan kepada anda sebagai pengurus,
sama ada Pengurus Sumber Manusia, pengurus barisan hadapan atau penyelia.Ini
amat berguna di dalam urusan mempertingkatan motivasi pekerja.
6.0 KESIMPULAN
Secara
kesimpulanya, polisi dan system pemberian ganjaran dan faedah adalah satu tugas
yang dilakukan. Terdapat banyak dilema dan rintangan yang mesti dihadapi dalam,
membentuk sitem ganjaran dan faedah yang benar-benar menguntungkan kedua-dua
pihak iaitu majikan dan pekerja. Selain dari mereka bentuk system ganjaran dan
faedah ini, kaedah melaksanakannya juga bukan mudah. Persoalan yang
sering di timbulkan adalah sejauh mana pentingnya pemberian ganjaran dan faedah
ini ke atas peningkatan prestasi pekerja.
7.0 PENGHARGAAN
Assalamualaikum.
Bersyukur kehadrat Illahi kerana
dengan limpah kurniaNya dapat juga kami menyiapkan folio kami yang telah
diusahakan selama ini yang bertajuk “Pembeian ganjaran:Motivasi Dalam Pekerjaan”.
Folio ini amat penting buat kami memandangkan perkara ini merupakan sebahagian
daripada kerja khusus subjek pengurusan dalam islam.
Ribuan terima kasih saya ucapkan
kepada individu penting yang banyak membantu kami sepanjang kami menyiapkan
projek folio saya ini. Pertama sekali kepada rakan-rakan di dalam kumpulan kami
kerana beliau telah banyak memberikan bimbingan dan semangat kepada kami semua.Sekalung penghargaan untuk pensyarah
subjek kami kerana memberikan tunjuk ajar kepada kami sepanjang kami menyiapkan
folio ini. Selain itu, kami juga sangat menghargai jasa pensyarah subjek kami
kerana memberikan bimbingan, dan nasihat yang amat berguna untuk folio kami
serta membantu kami dari semasa kami susah dan senang. Jasa beliau yang akan
kami kenang ke akhir hayat. Tidak lupa juga kepada rakan-rakan seperjuangan
yang sama-sama berhempas pulas dalam menyempurnakan projek masing-masing.
Bantuan kalian dari segi informasi terkini mengenai projek folio amat hargai.
Budi kalian yang sanggup meluangkan masa untuk memberikan maklumat tidak
akanvlupakan. Akhir sekali terima kasih kepada pihak-pihak yang telah membantu
secara langsung atau tidak langsung sepanjang projek dijalankan dan
dibentangkan.
No comments:
Post a Comment